Bestuursreglement Stichting Dorpscentrum De Heidehoek

  • Dorpshuis “De Heidehoek” is een sociaal-culturele accommodatie, welke door het Stichtingsbestuur Dorpscentrum Vledderveen in stand wordt gehouden.
  • Het Stichtingsbestuur Dorpscentrum Vledderveen is belast met de algemene leiding over de accommodatie. Voor handhaving van de Drank- en Horecawet zijn tevens de leidinggevenden belast. Zij zijn derhalve beide verantwoordelijk voor de naleving van de wet en van dit reglement.
  • Klachten over de toepassing van dit Bestuursreglement dienen onverwijld ter kennis te worden gebracht van het bestuur. Uit hoofde van zijn verantwoordelijkheid voor de naleving zal het bestuur bij overtreding van (één van) de regels uit dit reglement ten opzichte van betrokkene(n), zijnde de consument dan wel de verstrekker (leidinggevende of de barvrijwilliger) gebruik maken van zijn sanctiebevoegdheden op grond van dit reglement.
  • Het bestuur verifieert de klacht, hoort zo nodig de klager en treft bij gegrondbevinding van de klacht binnen twee maanden maatregelen om herhaling te voorkomen. Het bestuur brengt het resultaat van de afweging ter kennis van de indiener van de klacht.
  • Een ieder kan klachten over de overtreding(en) van de Drank- en Horecawet indienen bij de gemeente of de Keuringsdienst van Waren.
  • In dit reglement is tevens opgenomen de verantwoorde verstrekking van alcoholhoudende dranken binnen de accommodatie.
  • Geen enkele bezoeker mag jegens andere bezoekers, waaronder ook gebruikers van ruimte(n) binnen de accommodatie of leden van werkgroepen hinder of overlast ver-oorzaken. Bij wangedrag of vandalisme wordt diegene voor bepaalde tijd de toegang ontzegd. Bij schade toegebracht aan eigendommen van de vereniging of derden, dient een schadeloosstelling te worden betaald. Wanneer een kwestie niet in der minne kan worden geschikt, zal aangifte plaatsvinden bij justitie.
  • Het is ten strengste verboden verdovende middelen van welke soort dan ook, zoals bedoeld in de Opiumwet, binnen de accommodatie te gebruiken, te bereiden, te verwerken, te verkopen, af te leveren, te verstrekken, te vervaardigen of aanwezig te hebben. Wanneer één of meer van bovenstaande handelingen geconstateerd wordt/worden volgt verwijdering alsmede ontzegging van de toegang voor (on)¬bepaalde tijd en zal de politie hiervan in kennis worden gesteld.
  • Barvrijwilligers moeten aan de volgende eisen voldoen:In het bezit zijn van een Verklaring Sociale Hygiëne of van het Certificaat Verantwoord Alcoholschenken of (voorlichtings-)instructie hebben ontvangen van het bestuur en/of de leidinggevende genoemd op de vergunning, waarbij hij/zij tevens is gewezen op het aanwezige (ter inzage) exemplaar van het cursusboek Sociale Hygiëne, hetgeen aantoonbaar is door ondertekening van de “Parafeerlijst barvrijwilligers”, welke zich achter de bar bevindt is tenminste 18 jaar.

  • Alcoholgebruik is uitsluitend toegestaan ten tijde dat de bar geopend is. De bar is uitsluitend geopend tijdens de activiteit en binnen een uur voor en een uur na de activiteit.
  • Er mag geen alcoholhoudende drank geschonken worden aan personen onder de 18 jaar. Bij twijfel aangaande de leeftijd van de bezoeker kan naar een legitimatie gevraagd worden. Aan personen die verkeren onder invloed van alcohol, drugs of medicijnen mag geen alcohol geschonken worden.
  • Het roken, in welke vorm dan ook, is niet toegestaan in openbare ruimten. Hieronder valt ook het gebruik van de E-sigaret en daaraan verwante apparaten. Bij het niet naleven hiervan kan de roker uit het gebouw worden verwijderd en kan de toegang voor enige tijd worden ontzegd.
  • Het in bezit hebben van wapens of voorwerpen welke voor wapen kunnen doorgaan is binnen de accommodatie ten strengste verboden. Bij constatering zal in alle gevallen en onmiddellijk de politie (justitie) worden gewaarschuwd en kan de toegang permanent worden ontzegd.
  • De bezoeker dient zich te richten naar de aanwijzingen van het stichtingsbestuur, medewerkers of beherende vrijwilliger(-sgroep).
  • De bezoeker dient alle aanwezige voorschriften betreffende veiligheid en openbare orde na te leven.
  • Het is de bezoeker niet toegestaan ruimten te betreden die in gebruik zijn bij andere gebruikers(groepen) of die door andere groepen zijn gehuurd.
  • Het bestuur of het beheer van de accommodatie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor diefstal, vermissing van, of schade aan goederen van bezoekers.
  • Het is niet toegestaan, anders dan met toestemming van het stichtingsbestuur, voorwerpen in de ruimte(n) aan te brengen.
  • De bezoeker zal de ruimte(n) op het moment van sluiting of op het moment dat de beherende vrijwilliger(-sgroep) of een bestuurder dit verzoekt, de ruimte(n) verlaten en in ordelijke staat achterlaten.
  • De bezoeker is aansprakelijk voor de schade, toegebracht aan gebouw en inventaris door hem persoonlijk of door de aanwezige personen bij door hem georganiseerde activiteit in het gebouw.
  • Het nuttigen van eigen, meegebrachte etenswaren en/of dranken in de ruimten van dit gebouw en de daarbij horende terreinen, is niet toegestaan.
  • Het nuttigen van alcoholische drank op de openbare weg in de nabijheid van het gebouw kan aanleiding zijn om dit te melden bij de politie.
  • Bezoekers dienen bij vertrek uit het gebouw de nachtrust in de directe omgeving niet te verstoren door overmatig geluid in de vorm van luidruchtig praten, toeteren en vol gas wegrijden met brommer of auto.
  • Het niet opvolgen van deze gedragsregels kan weigering van de toegang tot het accommodatie voor kortere of langere tijd tot gevolg hebben. Een besluit daartoe wordt door het stichtingsbestuur genomen.
  • Indien een bezoeker zich niet houdt aan bovenstaande regels of er ontstaat een situatie waarbij de bezoeker in de ogen van de barvrijwilliger niet meer welkom is in de accommodatie kan de persoon de toegang/het verblijf worden ontzegd. Indien deze persoon na 3 aanmaningen nog niet het pand heeft verlaten, verblijft deze zich daar wederrechtelijk, is er sprake van huisvredebreuk en is de bezoeker strafbaar, welke lijdt tot interventie van de politie.
  • Vrijwilligers:
  • Elke vereniging of organisatie, die gebruik gaat maken van het Dorpscentrum, stelt vanuit hun midden minimaal 2 vrijwilligers aan die zorgdragen voor het uitvoeren van het bestuursreglement en gebruiksregels van het Dorpscentrum.
  • De vrijwilliger haalt voor en levert na het gebruik de sleutel weer in op het vastgestelde adres.
  • Bij het betreden van het gebouw zullen alle aangetroffen onvolkomenheden in of om het gebouw schriftelijk doorgegeven moeten worden aan het Stichtingsbestuur.
  • De vrijwilliger zal de gebruikte consumpties op de door het Stichtingsbestuur vastgestelde wijze afrekenen.
  • De vrijwilliger ziet erop toe dat bij het verlaten van het gebouw de tafels, gebruikte goederen en ruimtes schoon achtergelaten worden.
  • De vrijwilliger draagt zorg voor het sluiten van ramen en deuren en het uitschakelen van de noodzakelijke apparatuur en verlichting en hanteert daarbij de checklist.